top of page

Krimpen op Schiphol schaadt de internationale geloofwaardigheid van Nederland

...Het is tijd om ons terug te trekken.


Het kabinet-Rutte is nog niet klaar met het slopen van de economie en het te duur maken van vakanties voor hardwerkende Nederlandse gezinnen, maar veroorzaakt nu ook internationaal oproer over zijn plannen om in de laatste weken van zijn regeerperiode een vliegverbod op Schiphol door te drukken.


Deze week komen vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid, het United States Department of Transportation (US DOT) en de Europese Unie bijeen om te praten over de plannen van minister van Verkeer Mark Harbers om het aantal vluchten op Schiphol vanaf volgende zomer terug te brengen tot 460.000.


Door deze stap zouden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen 1.135 slots verliezen op de Amsterdamse luchthaven, waarbij budgetmaatschappij JetBlue geen start- of landingsslots meer krijgt op Schiphol nadat ze deze zomer een dienst is begonnen vanaf John F. Kennedy Airport in New York.



In reactie hierop diende JetBlue, gesteund door luchtvaartgroep Airlines for America (A4A), een klacht in bij het Department for Transportation, waarin werd opgeroepen de toegang van KLM tot Amerikaanse luchthavens, waaronder JFK, te beperken. Eerder deze maand keurde het DOT de klacht goed, waardoor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij een gelijk aantal slots zou kunnen verliezen aan Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen - ruwweg 22% van de totale activiteiten van de maatschappij.


Een woordvoerder van KLM heeft gezegd dat deze uitkomst "zeer schadelijk" zou zijn en "het netwerk dat Nederland met de rest van de wereld verbindt in gevaar brengt". Ondertussen zegt A4A dat ze "alle middelen zullen blijven inzetten tegen de illegale actie van de Nederlandse overheid".


Het beperken van Amerikaanse vluchten naar Schiphol is een directe schending van de Open Skies Overeenkomst, die vrije toegang garandeert voor luchtvaartmaatschappijen die reizen tussen de VS en de EU. De stap dreigt nu de diplomatieke relaties tussen Nederland en de VS te schaden, waarbij DOT Assistant Secretary Carol Petsonk de inkrimping omschrijft als "ongerechtvaardigd en onredelijk" en als een schending van de luchtvervoersovereenkomst tussen de VS en de EU.


Het besluit om de vluchten op Schiphol in te krimpen heeft zware kritiek uitgelokt sinds minister Harbers voor het eerst een vermindering tot 440.000 vliegbewegingen in 2022 voorstelde (sindsdien bijgesteld naar 452.500). Een gezamenlijke zaak van luchtvaartmaatschappijen als KLM, Delta en United Airlines tegen de krimp wacht nu op behandeling door de Hoge Raad. Ondertussen heeft de Europese Commissie gezegd dat het besluit moet worden herzien in het kader van de 'evenwichtige benadering van de luchtvaart' van het blok, maar Harbers heeft ervoor gekozen om deze zorgen te negeren en de krimp hoe dan ook door te zetten.


KLM, het internationale embleem van Nederland over de hele wereld, zal naar verwachting vanaf maart 17 vluchten per dag minder uitvoeren als gevolg van het plafond op Schiphol.

Ondanks deze ernstige bezwaren van belanghebbenden verklaarden de autoriteiten in september dat het besluit om Schiphol te verkleinen 'niet controversieel' was, waardoor het demissionaire kabinet van Rutte de wetgeving er zonder stemming door kon drukken tijdens zijn laatste dagen in functie.


De spanningen met de EU liepen deze week verder op nadat de luchtvaartautoriteiten een dringende brief stuurden naar Europees Commissaris voor Transport Adina Valean, met als argument dat de berekening van 452.500 vluchten was gebaseerd op "verouderde gegevens" en niet de huidige situatie op Schiphol weergeeft. De informatie die Harbers gebruikte om aanvaardbare geluidsniveaus op de luchthaven te berekenen is namelijk bijna tien jaar oud.


Toch lijkt de regering, ondanks dat ze de twee grootste bondgenoten van ons land, de VS en de EU, boos maakt, vastbesloten om door te gaan met de verkeerde en slecht berekende beslissingen om de vluchten op Schiphol te beperken.


Dit is niet alleen schadelijk voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen of de internationale reputatie van Nederland, maar ook voor Nederlandse bedrijven en banen. De Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN) heeft de regering ervan beschuldigd zich te gedragen als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt om kritiek te vermijden. Ondertussen blijkt uit onderzoek dat het krimpen van Schiphol de economie tot €13,6 miljard kan kosten en kan leiden tot 13.000 minder banen.


KLM, het internationale embleem van Nederland over de hele wereld, zal naar verwachting vanaf maart 17 vluchten per dag minder uitvoeren als gevolg van het plafond op Schiphol. De beperkingen in de VS zullen de luchtvaartmaatschappij naar verwachting extra hard treffen, omdat zij meer dan enige andere luchtvaartmaatschappij in Europa afhankelijk is van langeafstandsreizen, vanwege het ontbreken van een binnenlandse markt in Nederland.


Omwille van dit vitale Nederlandse bedrijfsleven, maar ook omwille van de reputatie van ons land als respecteerder van een op regels gebaseerde orde in het buitenland, moet de regering dringend haar besluit om de vluchten op Schiphol te schrappen heroverwegen. Als Harbers nu niet terugkeert, riskeert hij dat zijn laatste daad in functie, Nederland voor jaren een armer, minder goed verbonden en meer internationaal geïsoleerd land maakt.

3 comments
bottom of page