Infrastructuurminister Barry Madlener lijkt zijn belofte om te “gaan voor groei” op Schiphol te breken. Politieke insiders melden dat de PVV-minister van plan is om het aantal vluchten op de luchthaven nog verder te beperken dan eerder aangegeven.
Bronnen binnen het ministerie hebben aan De Telegraaf laten weten dat Madlener waarschijnlijk het aantal vluchten zal beperken tot slechts 466.000 per jaar. Dit is een daling ten opzichte van zijn eerdere uitspraak in september, waarin hij aangaf dat er maximaal 485.000 vluchten op Schiphol mogelijk zouden zijn. Dit staat bovendien haaks op de belofte van de minister afgelopen zomer, toen hij de Tweede Kamer verzekerde dat het nieuwe coalitiekabinet “op de lange termijn voor groei zou gaan.”
De herziene cijfers zijn naar verluidt het resultaat van nieuwe berekeningen van geluidsoverlast, uitgevoerd door externe adviseurs op Schiphol. Niet verrassend is nationale luchtvaartmaatschappij KLM diep bezorgd en zet zij vraagtekens bij de geldigheid van de nieuwe berekeningen.
“KLM zet grote vraagtekens bij de berichten dat de berekeningen in het kader van de balanced approach-procedure fors lager uitvallen dan de eerdergenoemde bandbreedte van het ministerie.”
KLM heeft specifiek uitgelegd dat deze nieuwe cijfers slechts rekening houden met 15 van de 61 nieuwe vliegtuigtypen van de luchtvaartmaatschappij, die zullen worden ingezet als onderdeel van een volledige vlootvernieuwing.
Cijfers van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (KNLR) tonen aan dat deze vlootvernieuwing, in combinatie met andere maatregelen om geluidsoverlast te verminderen, zelfs effectiever zou zijn dan het beperken van het aantal vluchten. Het zou in 2026 leiden tot 42% minder woningen die hinder ondervinden van geluidsoverlast.
Daarnaast heeft KLM gewaarschuwd dat “een reductie kan leiden tot ernstige internationale repercussies, met name vanuit de Verenigde Staten.” Vorig jaar liet de VS al zien dat dit geen loze dreiging was, toen het land aankondigde het aantal vluchten te willen verminderen.
Vorig jaar werd gemeld dat het Amerikaanse Ministerie van Transport overwoog om Nederlandse vluchten te verbieden te landen op grote Amerikaanse luchthavens, waaronder JFK in New York. Dit was een reactie op de mogelijke beslissing van Schiphol om historische slots van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te schrappen.
Tot slot heeft KLM verklaard dat de mogelijk verlaagde limiet op het aantal vluchten op Schiphol “grote gevolgen zal hebben voor de hubfunctie van Schiphol, KLM en daarmee ook voor het vestigingsklimaat en de Nederlandse economie.”
Uit onderzoek van Red Schiphol en het Centre for Economics and Business Research (Cebr) blijkt dat een vermindering van het aantal vliegbewegingen op Schiphol de Nederlandse economie een klap van €13,6 miljard kan toebrengen. Ondertussen voorspelt SEO dat de plannen om de luchthaven te verkleinen zullen leiden tot het verlies van 13.000 banen.
De gemelde beslissing van minister Madlener is een tragische draai van een regering die beweerde de belangen van de gewone Nederlandse burger voorop te stellen. De ticketprijzen voor hardwerkende Nederlandse gezinnen worden al verwacht meer dan 40% te stijgen vanaf volgend jaar, en een limiet op het aantal vluchten zal deze kosten alleen maar hoger maken, aangezien passagiers gedwongen worden om te concurreren voor minder tickets.
Het is echter nog niet te laat. Zodra Madlener een aantal heeft vastgesteld voor het beperken van het aantal vluchten, moet hij zijn plannen voorleggen aan de Europese Commissie, die zal beoordelen of deze passen binnen de ‘gebalanceerde benadering’ van de EU voor het reguleren van de luchtvaart. Eerste signalen wijzen erop dat het kunstmatig beperken van het aantal vluchten op Schiphol niet binnen deze benadering past, omdat het de keuze voor consumenten schaadt en niet alle andere technische opties uitput.
De Red Schiphol-campagne is tegen elke vorm van kunstmatige beperking op het aantal vluchten die opstijgen en landen op Schiphol. Vóór de pandemie ondersteunde de luchthaven meer dan 500.000 vluchten per jaar, en de laatste statistieken tonen aan dat deze vraag terugkeert. Kunstmatige plafonds treffen de luchtvaartindustrie op een kwetsbaar moment in haar herstel en betekenen dat Nederlandse gezinnen meer moeten betalen om te reizen dan hun Franse en Duitse tegenhangers, of naar buitenlandse luchthavens zoals Parijs Charles De Gaulle moeten reizen om betaalbaar te kunnen reizen.
In plaats van door te gaan met deze sudoku-puzzel van verschillende aantallen vluchten per jaar, zou minister Madlener zijn woord moeten houden en “voor groei moeten gaan”, terwijl hij technologische innovaties ondersteunt die daadwerkelijk geluidsoverlast en vervuiling kunnen verminderen.
Opmerkingen