top of page

Madlener Tijdperk Brengt Voorzichtige Optimisme voor Schiphol

Vorige week hebben we eindelijk afscheid genomen van de Minister van Infrastructuur, Mark Harbers, die officieel het stokje overdroeg aan Barry Madlener van de PVV. Dit gebeurde echter niet voordat Harbers een laatste afscheidsschot richting Schiphol afvuurde, waarin hij opriep om het aantal vluchten te beperken tot maximaal 470.000 per jaar en om twee van de belangrijkste start- en landingsbanen van de luchthaven midden op de dag te sluiten.

 

Gelukkig lijkt Madlener niet dezelfde drang naar krimp als zijn voorganger te delen. In zijn inleidende vragensessie met de Tweede Kamer in juni, pleitte Madlener voor een ‘gebalanceerde aanpak’ van de luchthaven die economische groei zou opleveren, terwijl hij het belang van duurzaamheid erkende.

 

“We gaan voor groei op de lange termijn... maar de overlast voor omwonenden mag in geen geval toenemen,” zei hij.


Madlener: ""Ik ga hier niet zeggen dat Schiphol moet krimpen. Krimp is niet het doel van dit hoofdlijnenakkoord en is ook niet iets waar u mij op kunt afrekenen."

 Dit weerspiegelt sterk het coalitieakkoord dat Madlener’s PVV in mei hielp opstellen, waarin benadrukt werd dat langer termijn groei mogelijk was op Schiphol met “stillere en schonere vliegtuigen.”

 

De aanpak van de nieuwe regering zal daarom waarschijnlijk geen willekeurige beperkingen op het aantal vliegbewegingen omvatten, die zowel de EU-wetgeving als internationale verdragen met de Verenigde Staten schenden. Nog afgelopen vrijdag oordeelde de Hoge Raad dat de regering een “speciale procedure” moet volgen als zij wil afwijken van de EU-regels op dit gebied.

 

In plaats daarvan lijkt het nieuwe kabinet te gokken op innovatie, terwijl het erkent dat de groei tijdelijk moet vertragen om de behoeften van de omwonenden van de luchthaven te respecteren.

 

In dit opzicht loopt Schiphol één stap voor op Madlener. De luchthaven test een reeks baanbrekende nieuwe initiatieven die een stillere, minder vervuilde omgeving voor de omwonenden zullen opleveren, terwijl de internationale concurrentiepositie van de hub behouden blijft.

 

Momenteel test Schiphol de Iron Flow Battery, die natuurlijke componenten zoals ijzer, zout water en mineralen gebruikt om elektriciteit op te slaan voor luchthavenapparatuur. De nieuwe batterij vervangt de traditionele lithium-opslag, die zowel een brandgevaar oplevert als onder slechte arbeidsomstandigheden wordt gewonnen. Hierdoor kunnen meer voertuigen en machines op de luchthaven op elektriciteit werken (die met nul emissies kan worden geproduceerd) en wordt de druk op het elektriciteitsnet van het land verminderd, aangezien de batterij kan worden opgeladen tijdens perioden van laag verbruik.


De nieuwe KLM vliegtuigen worden erkend als de schoonste en stilste van hun generatie, met 40% minder geluid en 25% minder brandstofverbruik.

 Schiphol wil ook meer investeren in duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), een laag-emissie vliegtuigbrandstof die kan worden gemaakt van afvalolie en vetten, evenals gemeentelijk afval. SAF vormt een belangrijk onderdeel van Schiphol's plannen om tegen 2050 netto nul uitstoot te bereiken, en Nederland is goed gepositioneerd om deze opwindende nieuwe industrie te leiden, gezien de goed ontwikkelde chemische en biorefinage-industrieën van het land.

 

Wat de vliegtuigen zelf betreft, tekende KLM in september 2023 een overeenkomst met Airbus voor een bestelling van 50 Airbus A350-900 en A350-1000 vliegtuigen, met een optie voor nog eens 40 vliegtuigen. De nieuwe vliegtuigen worden erkend als de schoonste en stilste van hun generatie, met 40% minder geluid en 25% minder brandstofverbruik. KLM's eerste vloot van nieuwe A321neo-vliegtuigen werkt ook met een vermindering van 21% in CO2-uitstoot per passagierskilometer.

 

Helaas delen niet alle autoriteiten Madlener's optimisme over de toekomst van Schiphol of erkennen ze het tempo waarin de industrie innoveert. Amsterdamse gemeenteraad weigert de plannen van Harbers te laten sterven en roept op tot een nog strengere limiet van 400.000 vluchten per jaar.

 

De economische gevolgen hiervan zouden het meest acuut worden gevoeld door de inwoners van Amsterdam zelf. Een rapport van het Centre for Economic and Business Research (Cebr) wees uit dat de invoering van een vluchten limiet van 440.000 kan leiden tot economische verliezen van €2,3 miljard per jaar, door een afname van het aantal toeristen dat de stad bezoekt.

 

Desalniettemin is er reden tot optimisme over de toekomst van Schiphol nu het nieuwe kabinet eindelijk is geïnstalleerd. Schiphol kan nu werken aan een echt gebalanceerde aanpak, die economische groei voor Nederland, betaalbare vluchten voor gezinnen en een schonere, stillere omgeving voor omwonenden oplevert.

 

Comments


bottom of page