Demissionair minister van Infrastructuur Mark Harbers heeft nieuwe plannen gepubliceerd voor de nabije toekomst van de luchthaven Schiphol. Hij ziet af van zijn langverwachte belofte om het aantal vluchten dat start en landt op de luchthaven terug te brengen tot 440.000.
In een brief aan de voorzitter van de Tweede Kaamer heeft Harbers vrijdag de belangrijkste tijdlijn van gebeurtenissen vanuit het perspectief van het kabinet uiteengezet die tot dit punt heeft geleid. Op 24 juni 2022 nam het kabinet voor het eerst het Hoofdlijnenbesluit Schiphol aan om een zogenaamde 'middenweg' te kunnen vinden tussen het cruciale economische belang van Schiphol als internationale luchthaven en de rechten van burgers. Centraal in dit programma stond een cap van 440.000 vliegbewegingen op Schiphol, waarvoor zowel luchtvaartmaatschappijen als economen waarschuwden dat dit desastreus zou zijn voor Schiphol en Nederland als geheel.
Het maximum van 440.000 werd aangevochten door luchtvaartmaatschappijen waaronder KLM en er wordt momenteel gewacht op een definitieve beslissing van de Hoge Raad in Den Haag. Tegelijkertijd werd het besluit van Harbers bekritiseerd door de Europese Commissie en het Amerikaanse ministerie van Transport, die beide zeiden dat het in strijd was met de EU-US Open Skies Agreement. Een definitieve beslissing van de Commissie wordt later deze zomer verwacht.
Met nog maar weinig opties over en de tijd die Harbers nog in de regering heeft, is hij gedwongen om een nieuw programma voor Schiphol op te stellen. Deze omvatten het volgende:
Beperkingen op het gebruik van de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan, zodat ze tussen 13.00 en 15.00 uur niet in gebruik zijn.
Luchtvaartmaatschappijen moeten de minder efficiënte delen van hun vloot vervangen door nieuwe vliegtuigen die minder geluid produceren.
Schiphol zal een tariefdifferentiatie invoeren, wat betekent dat vliegtuigen die meer lawaai maken meer moeten betalen voor het gebruik van de luchthaven.
De meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de Boeing 747-400, worden 's nachts tussen 23.00 en 07.00 uur geweerd.
Het maximum aantal vluchten dat 's nachts op Schiphol mag opstijgen en landen wordt 27.000 per jaar.
Een maximum aantal vliegtuigbewegingen per jaar, naar schatting tussen 460.000 en 470.000 (een hoger aantal dan in het vorige pakket van september 2023).
Van 24 mei 2024 tot en met 21 juni 2024 is er 'een extra consultatie', waarbij de mogelijkheid bestaat om te reageren op bovenstaande maatregelen. Na deze consultatie en verdere besprekingen met de Europese Commissie krijgt het nieuwe kabinet de kans om een definitief besluit te nemen over de inhoud van het maatregelenpakket en deze te verankeren in de regelgeving. Het implementatieproces zal 3 jaar in beslag nemen, zodat er ruimte is voor internationale processen en deadlines.
Met betrekking tot de laatste maatregel verduidelijkte Harbers dat het exacte totale aantal vliegtuigbewegingen pas kan worden bepaald na de aanvullende raadpleging.
Harbers beweerde dat er een delicaat evenwicht was gevonden: aan de ene kant het verminderen van de geluidsoverlast en het herstellen van de rechtszekerheid voor omwonenden; aan de andere kant zoveel mogelijk voldoen aan de verwachtingen van internationale overheden en belanghebbenden.
Voordat hij zijn brief ondertekende, benadrukte Harbers dat, hoewel hij deze nieuwe maatregelen had uiteengezet, “de balans nog niet is opgemaakt”. Hij benadrukte dat het doel onveranderd is en dat het kabinet nu gewoon bezig is met de volgende procedurele stap.
Wat er ook gebeurt, het is duidelijk dat dit het laatste betekenisvolle besluit is van Mark Harbers als minister van Infrastructuur en Waterstaat dat gevolgen heeft voor Schiphol.
De aankomende regeringscoalitie, die nog een premier moet benoemen, staat positief tegenover Schiphol en haar belang voor de Nederlandse economie en bijdrage aan de internationale luchtvaartindustrie. In hun regeerakkoord staat in de enige paragraaf waarin Schiphol wordt genoemd geen enkele maatregel die Harbers heeft voorgesteld. Gezien het feit dat ze bijna een half jaar bezig zijn geweest om tot een akkoord te komen, is het waarschijnlijk dat de tijdlijn voor het afronden van besluiten verlengd zal worden.
Comments