Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, presenteerde op 24 mei een geactualiseerd plan voor de krimp van Schiphol aan het parlement.
Premier Mark Rutte staat op het punt om de sleutels van Het Binnenhof over te dragen aan een rechtse coalitie onder leiding van de PVV van Geert Wilders, die een deal heeft gesloten met Rutte's VVD, de conservatieve NSC partij en de BBB.
De partijen publiceerden op 16 mei een regeringsplan waarin ze het “strengste asielregime ooit” met veel strengere grenscontroles beloofden. Naar verluidt wil de coalitie meer controle over de Europese wetgeving, waaronder zachtere regels voor natuur en landbouw.
Een dergelijke aanpak laat zien dat de nieuwe coalitie niet bang is om haar eigen weg in te slaan en niet gebonden is aan voormalig beleid dat niet op één lijn ligt met haar wetgevende agenda.
Rutte's minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, is vastbesloten om het weinige politieke kapitaal dat hij nog heeft uit te geven door zijn nalatenschap te bestendigen als de man die Schiphol probeerde in te krimpen.
Zijn bijgewerkte plan voor krimp heeft geen enkele onzekerheid weggenomen, waarin hij een pakket nieuwe maatregelen heeft geschetst waarvan hij hoopt dat het nieuwe kabinet ze zal doorvoeren zodra de benoemingen zijn afgerond.
Het nieuwe krimpplan bevat echter verschillende beleidsmaatregelen die in werkelijkheid een rimpeleffect van schade voor de luchtvaartsector en daarbuiten zouden veroorzaken, als ze werden uitgevoerd.
Wat vertelt Harbers je niet?
De nieuwe maatregelen omvatten het sluiten van de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan elke middag van 13.00 tot 15.00 uur. Volgens LVNL dreigt hierdoor de CO2-uitstoot te stijgen doordat vliegtuigen langer in de lucht moeten wachten op een landingsslot.
Het beperken van het aantal vluchten tot 460.000 tot 470.000 zou kunnen leiden tot verdere botsingen met de VS, omdat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen beperkte toegang hebben tot Nederland en de EU.
De reputatie van Schiphol als wereldwijde hub loopt gevaar. Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet garanderen dat vluchten op tijd starten en landen vanwege de beperkte ruimte op de start- en landingsbaan en zullen hun heil zoeken op andere luchthavens met meer capaciteit. Parijs, Lissabon en Kopenhagen zullen de extra business graag verwelkomen.
Andere belangrijke sectoren in de economie zullen worden getroffen. Toerisme, tuinbouw, energie en logistiek zullen allemaal negatieve gevolgen ondervinden van het verminderde verkeer op Schiphol.
In een verklaring noemde KLM de voorgestelde maatregelen “schadelijk” en “niet proportioneel”.
Hoewel KLM heeft gezegd open te staan voor het terugdringen van geluidsoverlast, vindt de luchtvaartmaatschappij dat er te veel wordt gefocust op krimp, in plaats van een meer evenwichtige aanpak te vinden die de economische belangen beschermt en tegelijkertijd rekening houdt met de zorgen van omwonenden.
Juridische experts in de luchtvaartsector blijven wijzen op de complexiteit van de situatie.
Het lot van Schiphol zal waarschijnlijk in handen komen van Dick Schoof, een topambtenaar en voormalig spionagechef, die naar voren is geschoven als topkandidaat voor het premierschap. Ondanks dat Harbers het nieuwe pakket maatregelen heeft geschetst, zal het uiteindelijk aan het nieuwe kabinet van Schoof zijn om nieuwe regelgeving te overwegen, af te ronden en te implementeren.
Met wat een laatste machtsvertoon van het vertrekkende kabinet Harbers lijkt te zijn, wil het nieuwe kabinet misschien wel zijn eigen beleidsagenda bepalen in plaats van er een te erven van een impopulaire regering die onlangs door het publiek is weggestemd.
Comentários