De VVD heeft dit jaar ernstige misstappen gemaakt, die in augustus resulteerden in de val van Kabinet-Rutte IV. De partij heeft zichzelf op tal van cruciale punten tegengesproken. Zo heeft ze toegezegd vluchten op Schiphol te zullen inkrimpen, terwijl ze in haar manifest beweert te erkennen "dat Schiphol en de rest van de luchtvaartsector cruciaal zijn voor onze economie."
Ga maar na. Als verantwoordelijke voor de aanbesteding van Schiphol zal de VVD zich bewust zijn van de enorme economische betekenis van de luchthaven uit de verschillende onderzoeken die zijn laten uitvoeren naar aanleiding van de krimp.
Het CEBR-onderzoek in opdracht van Red Schiphol schat dat een reductie tot 440.000 vliegbewegingen de economie een klap van €13,6 miljard kan toebrengen. Volgens onderzoek van SEO komen door het besluit 13.000 banen op de tocht te staan. Geen enkele partij die beweert de belangen van hardwerkende mensen te behartigen, kan met dit soort cijfers gokken.
Schiphol is de toegangspoort tot Nederland en verwerkt 93,6% van alle luchtvrachtimport [Schiphol Airport 2020 study]. De luchthaven is cruciaal om Nederlanders te laten genieten van de voordelen van een geglobaliseerde levensstijl. De bloemen en planten die de huizen van lezers sieren zijn waarschijnlijk via Schiphol gepasseerd. Lezers die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, hebben hun leven misschien wel gered door een vliegtuig dat op Schiphol landde. Sterker nog, het scherm waarop je dit artikel leest is waarschijnlijk via Schiphol naar je toe gekomen.
Schiphol loopt ook voorop in duurzame luchtvaart. Alle luchthavens van de Royal Schiphol Group draaien voor 100% op windenergie: een fantastische prestatie die wereldwijd een inspiratie zal zijn voor soortgelijke inspanningen. 40% van het grondafhandelingsmaterieel is elektrisch en er zijn meer elektrische units besteld.
De luchthaven Schiphol stimuleert al het tanken met Duurzame Vliegtuigbrandstof (SAF); stimuleert sinds 2011 vlootvernieuwing om emissies te verminderen en overlast te halveren en stimuleert innovatie in de zero-emissie vliegtuigsector. Op de 2030 to-do lijst van Schiphol staan een zero-emissie luchthaven, emissievrij grondverkeer en volledig elektrische vliegtuigopstelplaatsen.
Naast al deze technische prestaties, zorgt Schiphol ervoor dat gezinnen kunnen genieten van betaalbare vakanties. Onderzoek van CEBR schat dat een vermindering van het aantal vluchten zou kunnen leiden tot een prijsstijging van 17% voor korteafstandsreizen en een premie van 25% voor langeafstandsreizen. Schiphol is een belangrijk knooppunt dat het wereldwijde bedrijfsleven voedt en familie en vrienden die in verschillende landen wonen de kans geeft om tijd met elkaar door te brengen.
Het economische belang van Schiphol is kolossaal, maar er is zoveel dat de luchthaven doet dat niet kan worden gekwantificeerd.
JA21 en PVV hebben hun standpunt duidelijk gemaakt door zich in hun programma's in te zetten voor het redden van Schiphol en daarmee de Nederlandse economie. Veel partijen hebben verklaard dat ze de Nederlandse economie nieuw leven in zullen blazen, maar weinigen hebben ervoor gekozen om de toekomst van Schiphol, een van de economische krachtpatsers van Nederland, aan de orde te stellen. We wachten het manifest van het Nieuw Sociaal Contract af en verwachten dat het de rol van Schiphol in een nieuw Nederland erkent. Elke politieke partij die geeft om Nederlanders, Nederland en zelfs de groene transitie, zou het steunen van Schiphol als een punt van nationale trots in hun manifest moeten hebben.
Comments