1400 van de 10.000 cabinemedewerkers op Schiphol, dreigen door de krimpplannnen van het kabinet hun baan kwijt te raken. “Wij willen dat er alles aan wordt gedaan om werkgelegenheid te behouden,” zegt Chris van Elswijk van Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC).
“Het is allround werk voor goed opgeleide mensen, met veel verantwoordelijkheid voor de veiligheid aan boord. Ze zijn getraind wat ze moeten doen als er iets mis gaat met de vlucht.”
De cabinebond liet eerder, met vakverenigingen voor vliegers en luchtvaarttechnici door onderzoeksbureau SEO uitrekenen dat met krimp 13.000 arbeidsplaatsen in de luchtvaart verloren gaan. Een aanzienlijk deel daarvan aan boord van vliegtuigen.
’Respectloos’
In een reactie daarop aan de Kamer wuifde luchtvaartminister Harbers die afname eerder dit jaar weg. ‘Het getal van 13.000 banen betreft bruto werkgelegenheid. Het netto effect is aanzienlijk kleiner.’ Daarmee bedoelt de minister dat een deel van de mensen die hun baan kwijtraakt elders wel weer aan de slag komt.
Van Elswijk: “Ik zal netjes blijven: ik vind zo’n opmerking respectloos. Harbers kan het makkelijk zeggen, die krijgt straks zijn wachtgeld toch wel. Dit gaat over het werk en leven van mensen. Er is geen andere baan waar deze combinatie van werkzaamheden bij elkaar komt. De minister walst daar overheen.”
Volgens het SEO-onderzoek blijven, afhankelijk van de economische ontwikkeling, 1400 tot 5400 mensen dan langdurig zonder baan.
Buitenland
De Tweede Kamer heeft om meer duidelijkheid over de werkgelegenheidsgevolgen gevraagd, iets waarvoor Harbers naar de betrokken luchtvaartbedrijven wijst. Van Elswijk: “De minister moet daar in het debat van woensdag meer duidelijkheid over geven.”
In plaats daarvan wijst Harbers op verschillen in het vakbondsfront. Vakbond FNV zou krimp juist toejuichen, omdat daardoor de werkdruk bij grondpersoneel en bagagemedewerkers afneemt. Maar FNV staat vierkant achter het verzet.
“Onder het cabinepersoneel zijn de zorgen over hoe krimp hun werk zal veranderen, groot,” zegt bestuurder Birte Nelen van FNV Cabine. “Minder vluchten betekent minder werk. En er is geen alternatief voor het werk aan boord. Voor veel mensen is werken in een vliegtuig een manier van leven.”
Prijsvliegers
Door het aantal vluchten uiteindelijk terug te brengen tot 452.500 (bijna 10 procent minder dan nu) wordt vooral het netwerk van KLM en haar partners getroffen. Dat opent de deur voor prijsvliegers, die volgens Nelen slechtere arbeidsvoorwaarden bieden.
“Wij vinden dat er in de hele krimpdiscussie te weinig aandacht is voor de kwaliteit van werk. Wij staan voor gezonde, voorspelbare roosters. Met compassie voor privéomstandigheden. Bij onder meer KLM is daar aandacht voor, maar bij veel lowcostmaatschappijen is dat niet het geval.”
VNC staat, met onder meer pilotenverbond VNV, de Unie en mecanicienbond NVLT in de strijd tegen krimp, pal achter luchtvaartmaatschappijen als KLM. “Die hebben aangetoond dat ze met investeringen in nieuwe vliegtuigen op termijn meer hinder beperken dan met krimp,” zegt VNC-voorman Van Elswijk.
“Maar dan moeten ze wel geld verdienen om die investeringen te kunnen doen. Harbers gaat daaraan voorbij en neemt tegenargumenten niet serieus.”
Twijfelachtig
Zo benoemde de luchtvaartminister eerder deze maand een onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ‘twijfelachtig’, omdat daaruit bleek dat bij zijn krimpplannen onvoldoende rekening is gehouden met nieuwe, stillere vliegtuigen.
Met de huidige vloot zou krimp volgens NLR tot 487.000 vluchten per jaar (2,5 procent minder dan nu) voldoende zijn om binnen de geluidsgrenzen te blijven. Maar volgens Harbers, die eerder zijn krimpplannen wel op NLR-berekeningen baseerde, is het onderzoek in dit geval niet juist.
Bron: Het Parool
Comments