top of page

Teleurstellende uitspraak: toch krimp Schiphol mogelijk

De VNC is zeer teleurgesteld in de gerechtelijke uitspraak dat de staat de voorgenomen krimpmaatregelen van Schiphol mag nemen. Dit kan aanzienlijke negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, met name voor cabinepersoneel. Bovendien zal het niet leiden tot betekenisvolle winst voor het milieu. Na de pandemie is gebleken dat de passagiersaantallen blijven stijgen en die groei verleg je met onze werkgelegenheid en economische belangen naar buiten onze landsgrenzen.


Er staan ook reeds genoeg luchtvaartmaatschappijen te trappelen om in het voorspelbare gat te springen. Recent voorbeeld is het aantal vluchten op Schiphol door Air India, wat ondanks de voorgenomen krimpmaatregelen wel is goedgekeurd en een feit is.

De VNC staat voor baanbehoud van onze collega’s en hebben dan ook al heel lang in Den Haag en Europa tegen de krimp van Schiphol gelobbyd. Wij blijven ons inzetten voor behoud van werkgelegenheid met oog voor zowel economische als milieueffecten, om zo te komen tot een evenwichtig besluit.


Waterbedeffect

Als je vluchten vanaf Schiphol gaat verminderen, creëer je het zogenaamde waterbedeffect: je verplaatst de vliegbewegingen inclusief onze werkgelegenheid naar het buitenland. Schiphol is een belangrijke internationale hub en vermindering van onze vluchten zal leiden tot uitwijk naar luchthavens met minder strikte milieuregels.


Slots worden weggekaapt

Ook Midden-Oosten (low cost) carriers kunnen op basis van de Europese Green deal de vrijgekomen slots opeisen die Europese airlines mislopen. Zo wordt de passagiersmarkt leeggeroofd en kunnen ‘onze’ reizigers voor spotprijzen wel via onder meer het Midden-Oosten over de hele wereld worden vervoerd. Kortom: oneerlijke concurrentie en geen sprake van minder CO2-uitstoot.


De VNC blijft zich samen met andere bonden, luchtvaartmaatschappijen KLM, KLC, Transavia, TUI, Corendon, easyJet, Martinair, Delta en Barin, de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven inzetten voor baanbehoud en een gedegen oplossing voor duurzaamheid in de luchtvaart.


Bron: VNC

Comments


bottom of page