top of page

Nieuw Sociaal Contract: Voor de Mensen en Voor Schiphol?

Pieter Omtzigt heeft vaak duidelijk gemaakt dat het zijn taak als politicus is om te doen wat goed is voor de mensen in Nederland. Als leider van de partij Nieuw Sociaal Contract heeft hij verklaard dat hij geen premier wil worden, maar dat hij de Nederlandse politiek wil hervormen. Hij zei dat hij en zijn partij "de grootste worden is niet het doel. We willen onze idealen verwezenlijken, niet de macht om de macht. "


Zijn rol in de onthulling van het foute 'kinderbijslagfraude'-schandaal, zijn felle kritiek op de ineffectieve regering-Rutte en zijn inspanningen om gerechtigheid te krijgen voor de gedupeerden van het beleid hebben hem tot een van de populairste politici van Nederland gemaakt. Nog voordat Omtzigt aankondigde dat hij een partij oprichtte en mee zou doen aan de komende verkiezingen in november, suggereerde een opiniepeiling van onderzoeksbureau I&O dat hij meer dan 30% van de stemmen zou kunnen winnen als hij zich verkiesbaar zou stellen.


Vandaag verwachten de laatste peilingen dat zijn partij Nieuw Sociaal Contract (NSC) 17% van de stemmen zal winnen, samen met de VVD en GL-PvdA - ondanks dat de NSC nog geen manifest heeft.


De verkiezingen zijn over minder dan 2 maanden en het is tijd voor de NSC om te beschrijven wat haar contract is. Veel Nederlandse kiezers wachten met beslissen op wie ze gaan stemmen, of hebben zich verbonden aan een partij omdat ze denken dat ze geen betere optie hebben. Afhankelijk van het manifest dat de NSC presenteert, zal die 17% van de mensen die op dit moment hopen dat de partij Nederland ten goede zal veranderen, groeien of krimpen.


De NSC is duidelijk geweest over haar doelen. Het wil de Nederlandse politiek veranderen en de macht teruggeven aan het volk met betere wetten, betere constitutionele organen en betere welvaartsverplichtingen. Alle drie deze verbeteringen kunnen alleen gebeuren in een land met de economische kracht om zulke drastische veranderingen door te voeren.


Veel van onze lezers zullen de onderzoeken naar de gevolgen van het verminderen van het aantal vluchten op Schiphol hebben gezien. Onderzoek uitgevoerd door CEBR schatte dat het verminderen van het aantal vluchten een klap van €13,6 miljard zou opleveren voor de economie en dat vluchten tot 25% duurder zouden worden voor Nederlandse gezinnen. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) liet een onderzoek uitvoeren door SEO Economisch Onderzoek, waaruit bleek dat krimp meer dan 13.000 banen zou kunnen kosten.


Vandaag verwachten de laatste peilingen dat Nieuw Sociaal Contract (NSC) 17% van de stemmen zal winnen

Voor Omtzigt, een politicus die verstandig, rationeel en gepassioneerd is over de mensen in Nederland, moeten deze cijfers angstaanjagend zijn. Snijden in een van de motoren van de Nederlandse economie is een vreselijke beslissing voor de mensen in Nederland in een tijd waarin de groei van het BBP traag is en gezinnen al moeite hebben om zich een vakantie te veroorloven.


Door de chaos rond de val van het kabinet-Rutte is het besluit om Schiphol in te krimpen niet goed door het parlement onderzocht. Ondanks wijdverbreid verzet van luchtvaartmaatschappijen, vakbonden en aanverwante bedrijfsgroepen werd een aanvankelijke reductie tot 460.000 vliegbewegingen per jaar vorige maand door het parlement geloodst zonder zelfs maar als controversieel te worden aangemerkt.


Dit besluit vereist een goed debat en het horen van tegengestelde argumenten, in plaats van te worden doorgedrukt door de VVD als een manier om haar nalatenschap veilig te stellen. Omtzigt is een politiek theoreticus, een klokkenluider van institutioneel wanbeleid, en iemand die dapper genoeg was om het CDA te verlaten toen de waarden niet meer overeenkwamen met de zijne. Misschien ziet hij in dat de regering Schiphol in de steek heeft gelaten met slechte financiële beslissingen, slecht beleid en een schaamteloze minachting voor de grondwet van Nederland en de Europese Unie.


Namens het Nederlandse volk vragen we jou, Pieter Omtzigt, om je manifest bekend te maken, zodat mensen genoeg tijd hebben om een beslissing te nemen. Namens het Nederlandse bedrijfsleven, de werkgelegenheid en de gezinnen die van Schiphol afhankelijk zijn om een vakantie te kunnen betalen, hopen we dat je kiest voor het verdedigen van ons nationaal bezit.

Comments


bottom of page