top of page

Nieuw rapport suggereert vermindering vluchten geeft potentiële tegenslag van 13,6 miljard Euro

Updated: Jul 18

Het besluit van de Nederlandse regering om de hoeveelheid startende en landende vluchten op Schiphol te beperken, zal de waarde van de handels- en toeristenuitgaven in Nederland met maximaal € 13,6 miljard verminderen, volgens een nieuwe studie van het Centre for Economics and Business Research (Cebr).


In het rapport, opgesteld in opdracht van de Red Schiphol-campagne, wordt voorspeld dat het besluit om de hoeveelheid luchtverkeer op de luchthaven terug te brengen tot 440.000 per jaar, zal leiden tot een daling van de hoeveelheid verwerkte vracht op Schiphol met 180.000 ton ten opzichte van 2019. Dit is goed voor € 11,5 miljard aan goederen of ongeveer 11,4% van het gebruikelijke vrachtvolume van Schiphol.


In het ergste geval suggereert het Cebr dat deze cijfers zouden kunnen oplopen tot 330.000 ton, oftewel € 21,3 miljard aan goederen. Dit vertegenwoordigt ruim een vijfde (21,2%) van het vrachtvolume van Schiphol in 2019. Het rapport maakt ook duidelijk dat de vluchtlimiet ertoe zou kunnen leiden dat jaarlijks 1,3 miljoen toeristen minder gebruik maken van Schiphol - wat ongeveer gelijk is aan de totale hoeveelheid reizigers dat Nederland in 2019 bezocht vanuit Azië. Volgens het Cebr zou deze vermindering gepaard gaan met een daling van € 2,2 miljard van de jaarlijkse toeristenuitgaven.


George Chichester, de campagneleider van de Red Schiphol-campagne, zegt dat dit rampzalige gevolgen kan hebben voor de Nederlandse economie.


"Schiphol was in 2019 verantwoordelijk voor ruim 90% van de vracht die Nederland binnenkwam en 88% van alle passagiers die het land in- of uitvlogen. Het is onwaarschijnlijk dat andere luchthavens in staat zullen zijn om de extra passagiers of vracht te verwerken die onder de vluchtlimiet niet kunnen worden bediend, wat betekent dat de waarde van deze twee inkomstenbronnen in wezen verloren gaat voor de Nederlandse economie", zei Chichester.


Bovendien schat het Cebr in dat de vermindering van het aantal vluchten gekoppeld is aan een krimping van de Nederlandse economische activiteit die wordt ondersteund door de activiteiten van Schiphol Airport, wat neerkomt op een daling van de bruto toegevoegde waarde (GVA) van € 205 miljoen en 599 minder banen op de hele luchthaven en in zijn toeleveringsketen. Een groot deel van deze impact zal worden gevoeld in de regio Noord-Holland, die volgens het rapport 94% van de impact op de bruto toegevoegde waarde zal ondervinden.


Rowlando Morgan, hoofd van het team voor Milieu, Infrastructuur en Lokale Groei bij het Cebr, zegt dat de huidige bijdrage van Schiphol aan de nationale en lokale economie niet mag worden onderschat. "Dit onderzoek toont aan dat de beslissing aanzienlijke negatieve economische gevolgen zal hebben voor de consumenten en bedrijven die afhankelijk zijn van Schiphol Airport."


In het rapport wordt ook benadrukt dat de vluchtlimiet kan leiden tot hogere ticketprijzen. Er is bijvoorbeeld bewijs dat de beperkte capaciteit op London Heathrow in verband wordt gebracht met een toeslag van 17% op korte afstandsvluchten en een toeslag van 25% op lange afstandsvluchten.


Chichester beargumenteert dat dit de gewone Nederlandse gezinnen extra hard zal treffen in een tijd waarin de kosten van het levensonderhoud al erg hoog zijn.


"De regering heeft de belasting op vliegtickets al verdrievoudigd. Als deze vluchtlimiet doorgaat, zullen de prijzen van tickets nog duurder worden en zullen hardwerkende Nederlandse gezinnen het zich niet langer kunnen veroorloven om op vakantie te gaan", zei hij.


De Red Schiphol-campagne is opgezet om bezorgde Nederlandse burgers en bedrijven die zich verzetten tegen het zogenaamde '440-besluit' om de vliegbewegingen op Schiphol te beperken bij elkaar te brengen.


Marc Mabelis, een lokale politicus en actief voorstander van de campagne, heeft zijn bezorgdheid over het besluit van de regering geuit en zegt dat "in een open economie logistiek door de lucht erg belangrijk is via een sterk netwerk voor passagiers en vracht op Schiphol."


Supporters worden aangemoedigd om de petitie van de campagne te ondertekenen – die al meer dan 5700 handtekeningen telt – of een e-mail te sturen naar info@redschiphol.nl voor meer manieren om mee te doen.

2 comments

2 Comments


Guest
Apr 25, 2023

Door wie wordt deze "Red Schiphol" campagne nu eigenlijk geleid en gefinancierd? George Chichester is ingevlogen als succesvolle buitenlandse spindoctor, maar namens wie eigenlijk?


Allereerst: het rapport is doorspekt met schattingen en aannames en bevat nogal wat hiaten.


Een direct, duidelijk gevolg (volgens het rapport) is een verlies van 257 banen op Schiphol. Welnu, dat zijn waarschijnlijk overwegend laagbetaalde banen in een omgeving die zeer slecht is voor de gezondheid. Je kunt je ernstig afvragen of het hebben van een dergelijke baan wel wenselijk is. En de banen liggen tegenwoordig voor het oprapen, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.


Een tweetal grote hiaten in het rapport:

- de extra LASTEN voor de Nederlandse samenleving, veroorzaakt door de negatieve…


Like

Guest
Apr 17, 2023

Wat een onzin verhaal. Krimp moet plaatsvinden op de hub-functie. De overstappers hebben geen enkel economisch nut, behalve voor KLM en Schiphol zelf

Like
bottom of page