top of page

Nieuw Jaar, Nieuwe Deal voor Schiphol?

Updated: Jan 9

Gelukkig Nieuwjaar, lieve lezers!

 

Waar zullen we beginnen? Als we terugkijken, was 2023 zeker een belangrijk jaar voor Schiphol.

 

In een poging om het geluid die de luchthaven produceert te verminderen, stelde het kabinet Rutte eind 2022 plannen op om de vluchten op Schiphol terug te brengen tot 440.000 per jaar. Dit is een vermindering van 11% ten opzichte van 500.000 vluchten in 2019.


De regeling, bedacht door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), werd afgewezen door pro-luchtvaart, anti-luchtvaart en iedereen daartussenin. Een onderzoek uitgevoerd door CEBR Research onthulde in april 2023 dat de '440'-regeling zou resulteren in een klap van €13,6 miljard voor de economie; een apart onderzoek door SEO Research stelde vast dat de regeling 13.000 mensen hun baan zou kosten.



Uiteindelijk gaf Royal Schiphol Group op 21 december toe dat er 483.000 vluchten mogelijk zijn in 2024.


In oktober 2023 bleek zelfs dat I&W de vliegtuigen uit de vloot van Schiphol van 2014 had gebruikt om het geproduceerde geluid per vliegtuig te berekenen, wat tot verdere publieke verontwaardiging leidde. KLM had in juni 2023 zelfs een drieledig plan uitgebracht om de geluidsoverlast te verminderen, waarin onderzoek aantoonde dat nieuwe vliegtuigen 50% minder geluid produceerden.

 

In oktober overwoog het Amerikaanse ministerie van Transport om KLM-vliegtuigen te verbieden om van en naar New York's JFK International Airport te vliegen. In november werd Mark Harbers opgeroepen voor een ontmoeting met Amerikaanse en EU-functionarissen, die hadden geconcludeerd dat zijn plan in strijd was met het Amerikaanse Open Skies-verdrag en de EU-wetgeving.

 

In november 2023 kwam de regering uiteindelijk tot bezinning en stopte de plannen van het Ministerie van I&W voor "experimentele regulering" op de luchthaven. Minister Harbers gaf toe dat zijn plan niet alleen irrationeel was en gebaseerd op verouderd onderzoek, maar ook het risico liep ongrondwettelijk te zijn. '440' en de verschillende herzieningen werden in december definitief in de ijskast gezet.

 

Minister Harbers had eindelijk zijn nederlaag geaccepteerd, zowel bij de verkiezingen als op Schiphol. Royal Schiphol Group besloot ondertussen door te gaan met haar zelfdestructieve gewoontes. Royal Schiphol Group beweerde dat 460.000 vluchten het beste was wat de luchthaven in 2024 aankon.

 

Zelfs het ministerie van I&W vond dit belachelijk en vroeg om een grondigere consultatie. De wereldwijde luchtvaartkoepel IATA noemde de acties van Royal Schiphol Group "een schande"

 

Uiteindelijk gaf Royal Schiphol Group op 21 december toe dat er 483.000 vluchten mogelijk zijn in 2024. Patricia Vitalis, Executive Director of Operations bij Royal Schiphol Group, suggereerde dat er 23.000 extra vluchten beschikbaar waren gekomen door het einde van de experimentele regeling van Harbers, maar zei ook dat het " goed is te zien dat luchtvaartmaatschappijen willen meewerken om de piekdrukte te verminderen”.

 

Opnieuw hebben luchtvaartmaatschappijen het voortouw genomen op Schiphol om ervoor te zorgen dat de luchthaven goed kan functioneren. KLM zei dat het  “KLM hiermee het herstel na de zware coronaperiode doorzetten. Daar zijn we blij mee". KLM erkende ook het belang van "Een stabiele en voorspelbare operatie voor klanten en collega’s [...] KLM gaat uiteraard alles op alles zetten om het toegekende aantal vluchten uit te voeren.

 

Dus 483.000 vluchten. Voorlopig is Schiphol veilig. Zal de luchthaven in 2024 terugkeren naar de successen van voor COVID, of krijgen we nog meer nachtmerries zoals in 2023?


Minister Harbers had eindelijk zijn nederlaag geaccepteerd, zowel bij de verkiezingen als op Schiphol.

 

Een onderzoek in opdracht van het ministerie van I&W heeft een aantal bevindingen opgeleverd die anti-vliegers kunnen teleurstellen. 95% van de luchtvervuiling rond Schiphol wordt volgens onafhankelijk onderzoek feitelijk veroorzaakt door andere bronnen dan de luchtvaart. Misschien helpt dit om het ministerie van I&W te overtuigen om groei op Schiphol te steunen.

 

Ondertussen lijken in Den Haag de discussies over welke lappendeken-coalitie Nederland in 2024 zal regeren te zijn vastgelopen, met weinig vooruitgang te melden tijdens de kerstdagen. Bureaucratie blijft in de weg staan voor een betere toekomst voor Nederland.

 

Red Schiphol heeft een paar goede voornemens voor het nieuwe jaar!

 

Ten eerste aan de coalitie die uiteindelijk gaat regeren. Goed regeren, duidelijk wetgevingen en luisteren naar de bedrijven en de mensen die Nederland drijvende houden. En benoem alsjeblieft een minister van I&W die weet wat het beste is voor Nederland!

 

Ten tweede aan Royal Schiphol Group. Wees realistisch, wees eerlijk, wees ambitieus. Kom op voor de luchtvaart en blijf opkomen voor veranderingen die Schiphol meenemen in de groene transitie.

 

Ten derde, aan de mensen van Nederland. Dat geldt ook voor jullie, lezers! De overheid, haar ministeries en publieke diensten zoals Royal Schiphol Group zijn bedoeld om jou te dienen. Geef je mening! Vertel de overheid wat je voelt! En blijf opkomen voor beslissingen die banen, economie en gezond verstand beschermen.

 

Wij van Red Schiphol hebben onze eigen voornemens. In 2024 belichten we goede en slechte beslissingen op en voor de luchthaven Schiphol. We zullen lezers wijzen op de echte feiten achter de luchtvaart. We komen op voor redelijkheid en delen onze inzichten over hoe Schiphol het meest effectief kan opereren.

 

Gelukkig Nieuwjaar. Laten we hopen dat 2024 een fantastisch jaar wordt voor Schiphol.

bottom of page