top of page

KLM Telrurgesteld Doordat Minister Harbers Schiphol-Krimp Wil Doorzetten: 'Onbegrijpelijk'

AMSTELVEEN - De KLM is diep teleurgesteld nu duidelijk is dat minister Harbers de krimpplannen voor Schiphol wil doorzetten, ook al worden die iets afgezwakt door het einddoel te verhogen van 440.000 naar 452.500 vluchten. Volgens de luchtvaartmaatschappij moet een demissionair kabinet niet zulke drastische besluiten nemen, en kan de geluidsoverlast ook verminderd worden zonder in het aantal vluchten te snijden.


“Helaas is vandaag het kabinetsvoornemen bekendgemaakt om drastisch te snijden in het aantal vluchten op de Nederlandse luchthaven Schiphol. De minister kiest hiermee voor een eenzijdige focus op krimp van het aantal vluchten, als doel op zich. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Het gaat niet om het aantal vliegtuigbewegingen maar om het verminderen van geluid. De geluidsdoelstellingen kunnen op een betere manier worden behaald, waar omwonenden, het klimaat, luchtvaartmaatschappijen en de Nederlandse economie echt mee geholpen zijn”, schrijft KLM.


“Wij laten in ons plan ‘schoner, stiller, zuiniger’ zien dat we de geluidsdoelstellingen ook halen met het huidige aantal vluchten. Het plan is een serieus commitment van KLM. We kunnen dit realiseren als we daar de ruimte voor krijgen. Het bereikt de doelstellingen en zorgt voor snellere vernieuwing van onze vliegtuigen, waardoor we schoner, stiller en zuiniger kunnen vliegen.”


“De minister kiest daarentegen voor onnodige krimp in plaats van een daadwerkelijke verbetering. We vinden het onvoorstelbaar dat de minister afbreekt wat KLM mede in bijna 104 jaar heeft opgebouwd. We doen er alles aan om vliegen schoner, stiller en zuiniger te maken. Die verantwoordelijkheid voelen we elke dag. Om geluid te reduceren is het drastisch snijden in het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol niet nodig", aldus de verklaring van de luchtvaartmaatschappij.


KLM-topvrouw Marjan Rintel zegt in een toelichting: “Wij zijn trots op de bijdrage die we leveren aan de bereikbaarheid van Nederland dankzij de bijna 170 verbindingen die KLM wereldwijd biedt vanaf de hub Schiphol. We vervullen een behoefte van miljoenen mensen om plekken over de hele wereld te ontdekken. Om zaken te doen, om gezinnen bij elkaar te brengen en om noodzakelijke goederen te vervoeren. Dat willen we in balans met de omgeving mogelijk blijven maken. Minister Harbers heeft ons gevraagd 20 procent geluid te reduceren. We hebben hier het plan schoner, stiller, zuiniger voor ingediend. Daarin tonen we aan dat we die 20 procent kunnen behalen mét behoud van het huidige aantal vliegtuigbewegingen, zodat Nederland als handelsland goed verbonden blijft met de wereld. Toch blijft de minister gefixeerd op het doorzetten van krimp van het aantal vluchten. Het is moeilijk voor te stellen dat zo’n drastisch besluit genomen wordt door een demissionair kabinet, terwijl de Tweede Kamer op 12 september stemt over welke dossiers controversieel zullen worden verklaard. Op de winkel passen doe je als demissionair minister niet door de winkel te sluiten!”


Nieuw plafond van 452.500 vliegbewegingen

Het plan dat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) voor advies gaat voorleggen aan de Europese Commissie voorziet in een nieuw plafond van 452.500 vliegbewegingen per jaar met ingang van november 2024. Nu worden jaarlijks nog 500.000 vluchten toegestaan. De luchtvaartsector krijgt daarmee wel iets meer ruimte dan eerst de bedoeling was. In de oorspronkelijke plannen stuurde Harbers aan op een maximum van 440.000 vluchten per jaar.


Reactie Transavia

Topman Marcel de Nooijer van Transavia, een dochtermaatschappij van KLM, zegt in een reactie: “Het besluit van het demissionaire kabinet om te willen krimpen naar 452.500 vliegbewegingen is zeer onverstandig. Het laat ook zien dat de door ons aangedragen en gevalideerde onderbouwing voor een betere oplossing voor het verminderen van geluidshinder volledig naast zich neerlegt. Met deze aanpassing in het aantal vluchtbewegingen wordt ook duidelijk dat de door het kabinet gehanteerde berekening rammelt, en zonder enig overleg tot stand is gekomen."


"We hebben als Transavia verantwoordelijkheid genomen door miljarden te investeren in vliegtuigen die schoner, stiller en zuiniger zijn. Daarmee nemen we hinder weg voor de omwonenden en dat is ons gezamenlijke doel, naast het verbinden van Nederland met de wereld. Daarbij komt dat daarmee het zorgvuldig opgebouwde bestemmingennetwerk voor Nederland behouden blijft en werkgelegenheid niet verloren gaat. Nederlanders willen reizen, voor werk, familiebezoek of een welverdiende vakantie, en Transavia wil ze ook in de toekomst een goede reis blijven bieden. En met ons plan kan dat veel beter dan het kabinet nu voorstelt; met nieuwe en stillere vliegtuigen, geluidsisolatie en efficiëntere vliegroutes valt er veel meer geluidswinst te halen voor omwonenden."


Delta Air Lines

Ook Delta Air Lines is teleurgesteld. Het opleggen van de vluchtbeperking zorgt ervoor dat “een van de belangrijkste mondiale knooppunten verzwakt en de connectiviteit voor consumenten vermindert”. Verder "schaadt het de internationale handel en is het in strijd met internationale en Europese juridische verplichtingen.”


De Amerikanen vervolgen: “Het is onbegrijpelijk waarom de overheid deze beslissingen neemt zonder alternatieve maatregelen te overwegen om geluidsoverlast te verminderen, gezien de lopende cassatieprocedure bij de Hoge Raad en de controversiële aard van deze beslissingen. Delta deelt volledig het streven naar duurzame luchtvaart, maar wij zijn er sterk van overtuigd dat het mogelijk is om geluidsoverlast en emissies op andere manieren te verminderen, zoals Delta heeft gedaan door middel van investeringen van miljarden dollars in vernieuwing van de vloot en andere maatregelen.”


Airlines for Europe

De belangenvereniging van grote Europese luchtvaartmaatschappijen, Airlines for Europe (A4E), is eveneens boos. Managing director Ourania Georgoutsakou noemt het besluit "willekeurig, slecht doordacht en het ondermijnt de procedures die normaal gesproken worden gebruikt om dergelijke drastische maatregelen te beoordelen. Het is zeer zorgwekkend dat een EU-lidstaat op een onvoorspelbare en overhaaste manier handelt in iets dat enorme gevolgen zal hebben voor Nederland en de bredere interne markt van de EU. De Europese luchtvaart is gebouwd op concurrentie en marktzekerheid en dit besluit raakt de kern van wat de interne luchtvaartmarkt van de EU tot een van de grote succesverhalen van Europa heeft gemaakt. De sector heeft robuuste alternatieven aangedragen die voldoen aan de doelstellingen van het kabinet en een capaciteitsreductie op Schiphol voorkomen. Deze voorstellen mogen niet genegeerd worden."


Vakbond De Unie

Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie vreest voor represailles uit de Verenigde Staten als Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen door de krimp slots kwijtraken. Volgens hem is dat een “groot risico waar de minister aan voorbij gaat”. Het Amerikaanse ministerie van Transport dreigde daar deze week al mee in een brief. Dat zou KLM hard kunnen raken.


Ook vormt Nederland met de krimpplannen een uitzondering, aldus Castelein. “De keuze van Harbers is een keuze voor een ongecontroleerd verlies van verbindingen met het buitenland terwijl de luchtvaart wereldwijd explosief groeit.” De vakbondsman krijg het niet uitgelegd. “Onvoorstelbaar dat juist een VVD-minister deze keuze maakt. En dat terwijl hij demissionair is.”


Comentários


bottom of page