Toen Mark Harbers in januari 2022 zijn rentree maakte in de kabinetspolitiek, was het moeilijk in te schatten of de man die zo rampzalig had gepresteerd in het derde kabinet-Rutte de juiste persoon zou zijn om een kwetsbare Nederlandse luchtvaartsector uit de pandemie naar financieel herstel te leiden.
Bijna twee jaar na de benoeming van Harbers als minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), kunnen we gerust zeggen dat de meerderheid van de Nederlanders niet zal hopen op de terugkeer van Harbers op zijn bureau na de verkiezingen van vandaag.
Dat het Amerikaanse ministerie van Transport en de Europese Commissie Harbers vorige week vertelden dat zijn plan voor krimp op de luchthaven ongrondwettelijk, discriminerend en concurrentievervalsend was, was slechts de laatste van de vele blunders die minister Harbers heeft gemaakt. Wat het begin had moeten zijn van een nieuwe gouden eeuw voor Schiphol is een nachtmerrie geworden - maar de opvolger van Harbers heeft nog steeds de kans om er een droom van te maken.
Nu de kiezers vandaag naar de stembus gaan, heeft Red Schiphol een aantal adviezen voor de aankomende minister van I&W, als ze een nachtmerrie willen voorkomen zoals Mark Harbers.
Zorg er in de eerste plaats voor dat de beslissingen die je namens Schiphol neemt economisch zinvol zijn. Het moet de volgende minister duidelijk zijn dat een poging tot reductie naar 440.000 vluchten niet verstandig is, omdat een dergelijke stap de Nederlandse economie €13,6 miljard kan kosten. Schiphol moet het Nederlandse bedrijfsleven blijven faciliteren door passagiersvluchten, en de Nederlandse handel door haar functie als vrachtknooppunt.
Ten tweede, bescherm de banen die het vliegveld ondersteunt - misschien moet je zelfs aandringen op meer werkgelegenheid op het vliegveld! Onderzoek van SEO op het moment dat een reductie tot 440.000 vluchten er door minister Harbers doorheen gedrukt werd, wees uit dat 13.000 banen op de tocht stonden. Dat zijn 13.000 gezinnen die het risico lopen achter te raken met hun huur, hypotheekaflossing en energierekening. Ons land bevindt zich in een recessie die wordt aangedreven door een recordinflatie. Het is nu niet het moment om mensen werkloos te maken of onze economie af te remmen.
Ten derde, erken dat Schiphol geen obstakel is, maar de sleutel om Nederland groener en duurzamer te maken. De volgende minister van Infrastructuur en Milieu moet zich blijven inzetten voor de duurzame doelstellingen van Schiphol voor 2030, waaronder het worden van een emissieloze luchthaven, om ervoor te zorgen dat Nederland via Schiphol een baken blijft voor milieuvriendelijke luchtvaart in Europa.
Ten vierde, red de relatie van de luchthaven met KLM. Het is schokkend dat Nederlands grootste vervoersknooppunt en de Nederlandse luchtvaartmaatschappij overhoop liggen. Het moet een prioriteit zijn voor de volgende minister om te erkennen dat KLM Nederland wereldwijd vertegenwoordigt en dat de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij kunnen profiteren van een symbiotische relatie.
Tot slot, begrijp dat Schiphol een betaalbaar reisknooppunt moet blijven. Schiphol stelt Nederlandse gezinnen in staat om van vakanties in het buitenland te genieten, maakt het mogelijk om zaken te doen op Nederlandse bodem en is de levensader van het Nederlandse toerisme dat, of je het nu leuk vindt of niet, centraal staat in het financiële welzijn van Nederland. De volgende minister zou deze principes moeten omarmen.
Het is tijd dat de luchthaven Schiphol weer erkend wordt als een aanwinst voor Nederland. We hopen dat de nieuwe minister de potentie van Schiphol ziet als motor voor Nederlandse ontwikkeling, duurzame innovatie en economische welvaart.
Red Schiphol.
Comments