De krimp van Schiphol wordt uitgesteld en gaat dus niet komend zomerseizoen van start. “Naar aanleiding van stellingname van de Europese Commissie heb ik een hernieuwde afweging moeten maken. De opschorting betekent dat het anticiperend handhaven per 31 maart 2024 niet zal worden beëindigd en de experimenteerregeling niet vanaf deze datum in werking zal treden”, meldt demissionair verkeersminister Harbers aan de Tweede Kamer.
De experimenteerregeling zou de eerste fase van de krimp zijn, naar 460.000 vluchten per jaar, in afwachting van de balanced approach-procedure voor de tweede fase van de krimp. Daardoor zouden per eind maart, bij de start van het zomerseizoen, alle luchtvaartmaatschappijen slots moeten inleveren. En nieuwkomer JetBlue zou haar lijndiensten naar New York en Boston moeten schrappen. Maar dat is nu allemaal niet meer nodig.
"Op 13 november 2023 (heeft het kabinet) een brief ontvangen van de Europees Commissaris voor Transport, mevr. Vălean, waarin ernstige zorgen worden overgebracht over het niet volgen van de balanced approach-procedure voor de uitvoering van spoor 1 (de experimenteerregeling, red.) per 31 maart 2024. In deze brief wordt gesteld dat de Europese Commissie zich nadrukkelijk het recht voorbehoudt een infractieprocedure tegen Nederland te starten in de eerstvolgende infractieronde, wegens het in haar ogen niet naleven van Europese regelgeving", schrijft minister Harbers.
"Op basis van deze stellingname (van de Europese Commissie) heeft het kabinet besloten tot het opschorten van spoor 1, in ieder geval totdat de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan in de cassatieprocedure", vervolgt Harbers. Met de cassatieprocedure doelt hij op de rechtszaak die de luchtvaartsector, waaronder KLM, tegen de experimenteerregeling is gestart om die tegen te houden. Die zaak ligt nu bij de Hoge Raad. Die zal naar verwachting pas in het tweede kwartaal van 2024 uitspraak doen, en tot die tijd wordt een besluit over de experimenteerregeling nu dus uitgesteld.
Blamage
Insiders noemen dit een blamage van Harbers en zijn ministerie om kennelijk ondoordacht en overhaast zoveel risico te nemen om omwonenden en natuur- en milieuorganisaties tegemoet te komen met een rammelende experimenteerregeling. Maandag was er in Brussel topoverleg tussen I&W, US DOT en EU DG Move, waarin duidelijk werd dat de minister er niet mee wegkomt en KLM hard zou worden getroffen. De minister schitterde overigens dinsdag door afwezigheid op de IATA-top in Amsterdam, waar hij een openingsspeech zou verzorgen.
Positief KLM reageert positief op het bericht. “Het is een belangrijke stap om vergeldingsmaatregelen te voorkomen en te kunnen blijven vliegen op de VS. Daarnaast heeft de Europese Commissie een duidelijk signaal afgegeven om eerst volgens de balanced approach een zorgvuldig wettelijk proces te doorlopen”, aldus een woordvoerder van KLM.
“We hebben afgesproken met een aantal aangekondigde maatregelen zoals uit het KLM-plan schoner, stiller en zuiniger versneld aan de slag gaan om vermindering van geluidshinder te realiseren”, aldus KLM in een eerste reactie.
Schiphol zelf is overigens minder blij met het nieuws, en noemt het jammer dan er nu duidelijkheid voor omwonenden wegvalt.
Bron: Luchtvaart Nieuws
コメント