top of page

De verkiezingen komen eraan: Hoe staan de grote partijen tegenover Schiphol?

Na de val van het kabinet-Rutte IV is de VVD serieus begonnen met de voorbereidingen voor de Tweede Kamerverkiezingen in november. Hun boodschap lijkt echter verwarrend - vooral als het gaat om Schiphol.


Zowel op hun website als in hun manifest benadrukt de partij dat "Wij vinden dat Schiphol en de rest van de luchtvaartsector cruciaal zijn voor onze economie."


Dit ondanks dat VVD-minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers er alles aan deed om eerder deze maand een inkrimping van de luchthaven te versnellen. Dit besluit is bekritiseerd door een grote verscheidenheid aan deskundigen, luchtvaartgroepen en vakbonden. Onderzoek toont aan dat plannen om Schiphol te verkleinen een klap van €13,6 miljard voor de Nederlandse economie kan betekenen en meer dan 13.000 banen in gevaar kan brengen.


Schiphol is de motor van de Nederlandse economie: het zorgt voor banen, handel en betaalbare vakanties voor miljoenen Nederlanders. Met de verkiezingen voor de deur is het belangrijk om te weten waar de grote partijen staan. Op wie kun je vertrouwen en wie moet nog beslissen?


Onderzoek toont aan dat plannen om Schiphol te verkleinen een klap van €13,6 miljard voor de Nederlandse economie kan betekenen en meer dan 13.000 banen in gevaar kan brengen.

D66

Het laatste '2021-25 manifest' van D66 werd geschreven toen Sigrid Kaag nog leider was in 2021. De nieuwe leider Rob Jetten heeft in het verleden uitspraken gedaan voor en tegen de luchthaven, waarbij hij waarschuwde voor "te extreme" acties in 2022 voordat hij recentelijk suggereerde voorstander te zijn van krimp. Het is onwaarschijnlijk dat de partij Schiphol zal verdedigen.


GroenLinks-PvdA

De GroenLinks-PvdA coalitie heeft haar standpunt duidelijk gemaakt, "Schiphol kan en mag na de coronacrisis niet terug naar business as usual."


CDA

Op haar website erkent het CDA dat "Schiphol is buitengewoon belangrijk voor de economie en werkgelegenheid". Toen dit werd geschreven, stelde het CDA een effectieve hinderbeperking voor om omwonenden te helpen, maar het verwierp elke beperking van het aantal vluchten.


Sindsdien heeft de partij een '2023-2027 manifest' gepubliceerd, waarin de eerdere doelstelling van de regering van 440.000 vliegbewegingen per jaar wordt geaccepteerd, maar waarin wordt gezegd dat er geen verdere reductie zal worden nagestreefd.


BBB

De BoerBurgerBeweging staat bekend om hun standvastige overtuiging en focus op het beschermen van de plattelandseconomie en werkgelegenheid. Als grootste partij in elke provincie na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, zal hun visie op Schiphol cruciaal zijn in het vormgeven van het toekomstige debat.


Partijleider Caroline van der Plas heeft het manifest van haar partij nog niet gepubliceerd, maar ze heeft herhaaldelijk gezegd dat KLM niet uit Nederland weg kan worden gejaagd. De belangrijkste prioriteit van de partij is natuurlijk de landbouw, waardoor de BBB wellicht terughoudend is met het toewijzen van stikstofrechten aan Schiphol die door boeren gebruikt zouden kunnen worden. Vorige week zei van der Plas dat BBB niet voor de krimp van Schiphol was, maar wel voor bevriezing van de vluchten.


Tegelijkertijd erkent de BBB het belang van het veiligstellen van vitale sectoren van de economie en zou wel eens kunnen proberen om stikstofkredieten helemaal af te schaffen. Voordat het besluit om Schiphol te verkleinen door het parlement werd geforceerd, zei Van der Plas tegen Op1 dat het besluit te controversieel was om door een demissionair kabinet te laten nemen en dat de oplossing voor klimaatverandering niet altijd kan liggen in het 'snijden' van de vitale sectoren van de economie.


Vorige week zei van der Plas dat BBB niet voor de krimp van Schiphol was, maar wel voor bevriezing van de vluchten.

SP

De SP heeft ervoor gekozen om niet helemaal duidelijk te zijn over haar standpunt, maar heeft wel gezegd dat ze een maximum van 500.000 vliegbewegingen zal afdwingen.


Tegelijkertijd zegt de SP in haar manifest dat ze KLM zal beschermen en het werk van de luchthaven als pionier op het gebied van biokerosine zal voortzetten.


CU

De ChristenUnie heeft in haar manifest beloofd de vluchten vanaf Schiphol Aiport bijna te halveren tot 300.000 per jaar en heeft erop aangedrongen dat luchtvaartmaatschappijen "nu al slots voor deze korteafstandsvluchten, als onderdeel van de krimpopgave van Schiphol, moeten inleveren". CU heeft ook verschillende belastingen op vliegen ingevoerd die de ticketprijzen zullen opdrijven.



JA21

JA21 heeft een inkrimping op vliegbewegingen op Schiphol expliciet afgewezen en de kiezers een gedetailleerd plan aangeboden hoe zij KLM en Schiphol willen laten floreren.


Volgens het manifest wil de partij "de dreigende teloorgang van onze nationale trots stoppen" en de "grote schade voor Schiphol in het algemeen en KLM in het bijzonder" ongedaan maken. Zoals JA21 erkent, "een Nederland zonder luchtvaart, is als een zwaan zonder vleugels."


Als JA21 wordt gekozen, zal het de krimp terugdraaien, aandelen Air France-KLM kopen en de hubfunctie van Schiphol beschermen.


PVV

De PVV heeft gezegd tegen een vermindering van het aantal vluchten te zijn en heeft in het verleden moties ingediend om meer vluchten op Schiphol mogelijk te maken.


Tijd om eerlijk te zijn...

Het demissionaire kabinet moet eerlijk zijn tegen de Nederlandse bevolking over de prijs van de krimp van Schiphol. De drie grootste partijen van Rutte's IV ingestorte coalitie, VVD, D66 en CDA, blijven lippendienst bewijzen aan het belang van de luchthaven en voeren tegelijkertijd een desastreus krimpbeleid.


De partijen die nog geen duidelijk standpunt hebben ingenomen, moeten dat nu doen en zich inzetten voor het beschermen van banen, de economie en het recht voor gezinnen om te reizen. Ze moeten Schiphol beschermen.


Aan de partijen die hun standpunt nog niet duidelijk hebben gemaakt - nu is het tijd. Het Nederlandse volk wil eerlijke manifesten, van partijen die weigeren de kritieke onderwerpen uit de weg te gaan.

Comments


bottom of page